Doprava

Doprava a orientace po městě

Vlaky

Vlaky jsou páteří dopravy Sydney a zajišťují spojeni pro většinu sydneyských předměstí. V centru města je pak šest podzemních stanic, tvořící tzv. City Circle.
Mezi nejfrekventovanější stanice patří Central Station, Town Hall a Circular Quay.
Vlaky jezdí denně od pěti hodin ráno do půlnoci (tedy prakticky stejně jako pražské metro). Jízdenky se kupují buď v automatech nebo u přepážek (kde není problém s $50 bankovkami a většinou můžete platit i kartou).
Kromě klasických jednosměrných a zpátečních jízdenek si můžete pořídit také nejrůznější týdenní permanentky - jejich cena se odvíjí podle zón ve kterých budete cestovat.

Autobusy

Autobusy jsou používané hlavně jako doplněk vlaků, ale v některých částech města s absencí vlakové dopravy jsou pak hlavním spojením.
Doprava je to vcelku rychlá a pohodlná, ale má pár podstatných ALE - jízdní řády se tu nijak extra neřeší a tak není divu, když autobus dorazí patnáct minut po oficiálním čase a za ním bude hned další autobus stejné linky. Autobusy jsou tu různé - modely, které by směle mohly konkurovat legendarním ruským Ikarům, ale najdou se i novější. Převahu mají každopádně vozidla ekvivalentní starým Karosám. Autobusy nemají nic moc kapacitu, navíc jakmile je autobus naplněn stojícími pasažéry až k řidiči, tak vám už takto naložený autobus nezastaví a je zbytečné na něj mávat.
To je další z podstatných informací - veškeré zastávky jsou zde na znamení, takže na sebe nezapomeňtě řidiče upozornit. Stějne tak se zastavováním - musíte tlačítkem oznámit, že chcete vystupovat. Vzhledem k tomuto taky vřele doporučuji získat nějaké informace k orientačním bodům a zastávkám, než někam jedete poprvé. Odhadnout správnou zastávku je bez jejich ohlašování vcelku problematické.

Většina TravelPassů, které platí pro vlaky lze použít i na autobusy, na druhé straně pak můžete pořídit také tzv. TravelTen v různých barevných verzích. TravelTen je permanentka na deset jízd autobusem, platnost v pásmech se rozlišuje podle barev (modrý a hnědý). Pro příklad - cesta z centra do Randwicku stojí při platbě u řidiče $3, můžete si ale koupit Brown TravelTen za $24 a mít tak jednu jízdu pouze za $2.40. O pohodlnosti a rychlejším nastupování nemluvě.
Co se ale nedá autobusům v Sydney upřít je větrání a klimatizace. Některé z autobusů mají otevíratelné snad všechny okýnka ve voze a i tak mají prakticky všechny vozy klimatizaci. Díky teplotám v létě se není asi čemu moc divit, ale po nepříliš voňavých zkušenostech z české přepravy je to jak sen.

Trajekty

Trajekty využijete hlavně asi na výlety, případně kdybyste bydleli například v Kirribilli a jezdili denně do centra. Centrálním přístavištěm v centru je Circular Quay, což je uzel všech tří hlavních druhů dopravy - končí tu velká část autobusů, je tu vlaková stanice a právě hlavní stanice trajektů, neboli ferries.
Po vodě se v Sydney cestuje docela pohodlně, můžu doporučit například výlet na pláž Manly nebo do Taronga Zoo.
Na některé spoje jako třeba právě na ten do zoo si můžete rovnou koupit smíšenou jízdenku obsahující i vstup do zoo atd..

Chození pěšky

Tento druh dopravy jsem například já a někteří moji přátelé velmi preferovali. V Sydney se chodí pěkně, je tu dostatek prostoru a i když jdete kolem nějaké z šestiproudých silnic, tak to není rozhodně tak nepříjemné jako v Evropě.
Já jsem třeba jednou dvakrát týdně chodil ze školy domů pěšky, bylo to příjemných šest kilometrů a netrvalo to nikdy déle jak necelou hodinu.
Jak říkám, chodí se tu docela pohodlně a i když některé části města jsou vcelku kopcovité, pořád se tu dá po svých přepravovat docela svižně.
Snad akorát pozor v některých čtvrtích (Redfern například), kde není až tak moc bezpečno jakmile padne tma a pak samozřejmě na automobilový provoz, hlavně na přechodech. Přece jenom to chvíli trvá, než si člověk úplně zvykne na jízdu po "špatné" straně silnice.
Plus se možná ještě připravte na jeden fenomén a tím je lenost většiny Sydneyanů, ale i ostatních overseas. Jakmile jim řeknete, že jdete tam nebo tam pešky, tak jim padá brada a mají vás buď za blázna nebo sociální případ.
Není ničím zvláštním, když pak v autobuse potkáte mladého člověka, který naskočí do autobusu jenom proto, aby vystoupil na další zastávce, vzdálené 300 m.

Kolo

Dosti rozšířený způsob přepravy, sice ne tak moc jako v Číně nebo některých městech západní Evropy, ale pořád mnohem víc než ve velkých českých a slovenských městech.
K výhodám přepravy na kole určitě patří daleko lepší ovzduší (díky blízkému moři i přes neporovnatelně vyšší hustotu automobilového provozu), disciplinovanější řidiči a vstřicné chování vůči cyklistům obecně - v centru je prakticky na všech sloupech udělán držák na zamknutí bicyklu, cyklisté smějí využívat pruh vyhrazený pro autobusy a tam, kde to prostor umožňuje, jsou přímo vyznačené speciální cyklistické stezky.
Na druhé straně je tu ale povinná helma (pokuty za jízdu bez ní se mohou dostat i přes $60) a vůbec je radno být opatrný, tj. za snížené viditelnosti používat reflexní oblečení a minimálně červené koncové světlo a samozřejmě být nanejvýš předvídavý. I tady se najdou řidiči, co na cyklisty nedbají a třeba je v klidu předjíždí s 10 cm odstupem...

Auto

Auto v Sydney se určitě vyplatí ve chvíli, kdy jste tu delší dobu a zároveň potřebujete cestovat - ať už jde o denní dojíždění do práce nebo podnikání delších výletů.
Inzertní servery jsou plné slušných nabídek za pár stovek, což je pro začátek docela přiměřená suma. Jen si dejte pozor na platnost registrace, která je docela drahá a někdy může tvořit dost podstatnou část ceny auta.
Kromě jasných specifik jízdy na opačné straně silnice je určitě dobré pamatovat na správné parkování. Sydney má velmi aktivní sbor City Rangerů, kteří chodí a rozdávají pokuty jak na běžícím pásu.

Taxíky

Tvoří nezanedbatelnou část přepravy v Sydney, podobně asi jako v NYC nebo Londýně. Jízdné ale není nijak extra levné, takže našincům ho k přepravě příliš doporučit nemohu.
Vyjímkou bude asi cesta z a hlavně na letiště. Zvlášť totižv porovnání s cenou jízdného za vlak z Central Station na International Airport, které dělá $15! Pro porovnání, zpáteční jízdenka z Centralu do Katoomby (přes 100 km) nás stála $17... Taxík z centra a okolí na letiště tak člověka bude stát maximálně dvojnásobek toho, co by dal za vlak a pohodlí je neporovnatelné. Zvlášť třeba s přihlednutím k tomu, že oblíbený spoj Korean Airu do Prahy přes Soul pravidelně odlétá v osm ráno, což může využití veřejné dopravy dost zkomplikovat.
Velkou výhodou taxíků navíc je, že prakticky všechny berou kreditní karty a tak se nemusíte starat o hotovost (což je fajn hlavně při odletu).

Monorail a tramvaj

Monorail je takové lákadlo na turisty, hlavně asi pro ty lenivé. Dělá kolečko po Darling Harbouru a kusu Centra, jezdí 24 hodin denně a snad kromě zajímavého pohledu z některých míst za moc nestojí.
Jak psali v jednom turistickém průvodci - člověk stráví delší dobu hledáním této zvláštnosti než samotnou jízdou.
Za zmínku stojí dvě části jeho dráhy - Pyrmont Bridge, což je otočný most přes Darling Harbour, a pak úsek přímo v City, kde dráha jednokolejky prochází přímo některými budovami.

Jediná tramvajová linka, jako připomínka velmi rozsáhlého tramvajového systému zrušeného v roce 1961, dnes jezdí z Central Station kolem Paddy's Marketu, přes Darling Harbour do čtvrti Lilyfield a zpět. Opět se jedná hlavně o atrakci a asi i takové memento historie Sydney. Tramvajové vozy jsou evropského původu.

Orientace

Určitě doporucím přivézt si z domova nějakou mapu, plán Sydney seženete ve větších knihkupectvích, například Luxoru. Tady třeba zjistíte, že pokrývá jenom centrum (pro začátek nejdůležitější!) a pak okolní čtvrti na jinou stranu než by se vám hodilo (můj případ), ale pro počáteční orientaci je potřeba mít alespoň něco. Ideální je nějaká kapesní mapka centra, jakou rozdává například AOL, ale myslím, že něco podobného pořídíte i tady. V centru (Pitt St nebo George St) je krámek Map World, tak můžete zkusit ten.
Docela dobře vám poslouží ale například i mapka-prospekt, který seženete na Centralu a jiných stanicích - jsou tam vyznačené jak vlakové linky, tak tam bývá i mapa centra.
Dobrým tipem na orientaci v centru je znát dva hlavní tahy a to George Street a její rovnoběžnou sousedku, Pitt Street. Jakmile se naučíte i pár menších ulic, které je křižují, jako například Liverpool, tak máte z poloviny vyhráno a orientace v City už vám tolik problému dělat nebude.
Dalšími důležitými orientačními body jsou zcela určitě Centra Station, Town Hall a Hyde Park.